کانون کار و زندگی شریف

عبور از روزمرّگی و شروع تغییر سازنده

کانون کار و زندگی شریف محملی است خودجوش برای پیگیری و پیاده سازی برخی الگوهای نوآورانه اجتماعی جهت بهبود وضعیت کار و زندگی جامعه شریفی و فکر می کنیم که این الگوها با تکیه بر خلاقیت و توان جمعی شریفی ها و سایر کارآفرینان اجتماعی و نوآور کشور قابل طراحی و پیاده سازی است. در واقع این کانون بستری را ایجاد خواهد کرد تا طرح ها و خلاقیت های پس ذهن دانشجویان، اساتید، کارکنان دانشگاه، و سایر کارآفرینان کشور در رابطه با نوآوری های اجتماعی پیرامون جامعه شریف شنیده شود و فرصتی برای اجرای آن ها فراهم شود. به امید خدا.

بایگانی
آخرین مطالب

خلاصه طرح

در این طرح دانشجویان واجد شرایط، با دریافت وام قرض الحسنه با کار مزد 2% تا سقف 30 میلیون تومان خوابگاه را ترک می کنند و دانشگاه ماهیانه مبلغ 190 هزار تومان را بلاعوض به عنوان کمک هزینه به حساب دانشجویان واریز می نماید. این واریز در تجربه های گذشته معمولا هر 3 ماه انجام شده است ولی تلاش است که واریز این کمک هزینه به صورت ماهیانه و منظم صورت گیرد.


جزییات طرح

با توجه به بررسی های صورت گرفته طی جلساتی با کمیته هماهنگی کانون کار و زندگی مقرر شد اولین اولویت کاری کانون به یکی از ابتدایی‌تربن نیازهای دانشجو یعنی (مسکن) اختصاص داده شود. در واقع مسئله‌ این است که: علی رغم هزینه زیادی که صرف اداره امور خوابگاه­­‌های دانشجویی می­‌شود اما، بطور کلی نه برای دانشگاه و نه برای دانشجو وضعیت مطلوبی در این زمینه وجود ندارد.

اگر به هر دلیلی دانشجویان شهرستانی دانشگاه_ واجد شرایط زندگی در خوابگاه_ قصد داشته باشند در بیرون از خوابگاه ساکن شوند، در حال حاضر هیچ گزینه‌ای به جز، تامین مالی شخصی وجود ندارد. این طرح که «تسهیلات قرض‌الحسنه اسکان» نامیده می‌شود یکی از راه‌حل‌های این مسئله است.

 


 پیش زمینه و تاریخچه شکل­‌گیری طرح

یکی از موقعیت‌هایی که باعث رشد شخصیت و تکامل یافتنِ انسان می‌شود زندگی در بطن جامعه است. فرصت‌های بهبود سبک زندگی، ایده‌ه‍ای راه‌اندازی کسب و کار و روابطی که به زندگی اجتماعی کمک می‌کند در کف بازار نهفته است، و در تعامل با سایرین است که انسان متوجه کمبودها، نقطه ضعف‌ها، تهدیدها و مشکلات جامعه­ می‌شود و تجربیاتی کسب می‌کند که زمینه ساز پیشرفت و ترقی آن شخص می‌شوند.

اما اگر نگاهی به زندگی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاههای کشور بیندازیم، می‌بینیم که دانشجویان در حبابی که با فضای واقعی جامعه فاصله دارد زندگی می‌کنند. در خوابگاه دانشجویان فقط با خود و با افرادی شبیه خود تعامل دارند که جنبه‌های زندگی آنها تقریبا آکادمیک بوده و موضوع اصلی گفت وگو آنها درس و دانشگاه است در حالیکه شریفی بودن ناخودآگاه مسئولیت‌هایی را برای آینده‌ی کشور به دوش آنها قرار داده است. البته تعامل با جامعه باید به بهتر، موثرتر، عمیق‌تر و با انگیزه‌تر درس خواندن منتهی شود.

جالب اینجاست که، وضعیت خوابگاه‌ها هم برای دانشجو و هم برای دانشگاه رضایت بخش نیست. دانشجو از کمبود امکانات رفاهی گلایه دارد و دانشگاه هم علی رغم هزینه‌هایی که صرف این امر می‌کند از  کارایی کم این هزینه‌ها رضایت ندارد!

 یکی از اولویت های کاری که "کار و زندگی شریف " با تاکید بر جنبه‌های اجتماعی این موضوع و مشکلات صنفی و رفاهی :خوابگاه‌های فعلی در نظر گرفته است «طرح تسهیلات قرض الحسنه‌ی اسکان» است که در ادامه با جزییات اجرایی آن آشنا می‌شوید:

توضیحات اجرایی طرح 

در این طرح از یک سمت، مکانیزمی برای پرداخت تعدادی وام قرض الحسنه 18-30 میلیونی (با کارمزد 2 درصد در سال) برای تعداد محدودی ازدانشجویانی که حائز شرایط دریافت خوابگاه در سال جاری هستند فراهم شده، تا دانشجویان داوطلب با دریافت این وام بتوانند اقدام به رهن خانه کنند. از سمت دیگر، دانشگاه نیز متعهد شده تا قسمتی از یارانه ­ای که بصورت غیرمستقیم به دانشجویان پرداخت می­‌شده است (یارانه تغذیه و ...) را، بصورت مستقیم (نقدی) به دانشجویانی که از خوابگاه انصراف می­‌دهند، پرداخت کند.

دانشجویان با دریافت این وام می‌توانند خانه‌ی مناسبی رهن کرده آن را مدیریت کنند، و سبک زندگی خود را بهبود ببخشند، همچنین دانشجویان در این مدت در واقع به سمت کارهای هرچند کار دانشجویی و کم درآمد تشویق می‌شوند و پول خود را پس انداز می‌کنند و (پس باز پس گیری پول رهن منزل) یک منبع مالی برای آن‌ها ایجاد می‌شود که می‌توانند آن را صرف رسیدن به اهداف بعدی خود کنند.

 مزیت مهم این طرح وارد شدن دانشجویان به جامعه و زندگی با مردم است که هم در زندگی آینده و هم در راه اندازی کسب و کارهای مبتنی بر نیازهای کف بازاری لازم و ضروری است. دانشجویان در این طرح یاد می‌گیرند که برای رفع مشکلات خودشان، خودشان باید اقدام کنند اما این بدین معنی نیست که در این راه کانون کار و زندگی و دانشگاه دانشجویان را به حال خود رها می‌کنند، بلکه کانون کار و زندگی شریف برنامه‌هایی برای همراه بودن با دانشجویان و در صورت لزوم کمک کردن به ایشان دارد، به عنوان مثال کانون برنامه دارد استادان و اعضای هیات رئیسه دانشگاه را به صورت دوره‌ای به منازل دانشجویان دعوت کند و از نزدیک با زندگی دانشجویان، تجربیات و دغدغه‌های آن‌ها آشنا شوند. یا کانون برنامه دارد اردوهایی با حضور افراد موفق و کارآفرین‌های نمونه برگذار کند، این اردوها علاوه بر انتقال تجربه به دانشجویان فرصتهای کاری و اشتغال زیادی را برای دانشجویان فراهم می‌کند و همچنین کانون برنامه دارد با شرکت های مختلف، شهرداری، نهادهای دولتی و غیره وارد تعامل شود و ارتباطی کاری بین دانشجویانی که وارد طرح اسکان می‌شوند و آنها برقرار کند. ما نیز می‌دانیم کسانی که وارد این طرح می‌شوند برای پرداخت اقساط خود به منبع درآمد نیازمندن و سعی می‌کنیم در این مسیر به دانشجویان کمک کنیم.

افرادواجدشرایط 

اولین مرحله برای دریافت وام  پر کردن فرم تعهد نامه در دفاتر ثبت اسناد رسمی در حضور دانشجو و ولی دانشجو میباشد. 


برای دریافت فایل پی دی اف تعهد نامه به کانال تلگرامی تسهیلات قرض الحسنه اسکان به نشانی @sharifeskan  مراجعه کنید. 



نظرات  (۲)

اگر امکان دارد به تدبیری کنید تا بتوانیم بدون پرداخت شهریه (جریمه) به دانشگاه به مدت مشخصی(مثلا 6 ماه ولی بدون جریمه دانشگاه) از وام استفاده کنیم. 
یک نکته ای که به نظرم باید گفته میشده و نشده این هست که اگر فردی نتواند طبق جدول زمانی، اقساط بانک را پرداخت کند، جریمه ای که میشود دقیقا چگونه هست؟ (اگه جریمه دیرکرد داره جریمش چند درصده یا جریمش نوع دیگری هست؟)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی